Ingen Rubrik

Det var ett tag sen jag skrev. Tänkte att det skulle vara dax för lite uppdateringar. Maia och jag håller på att träna in lite nya moment inför lyndkl 3, förhoppningsvis så hade vi tänkte starta i 3an till våren/sommaren, beroende på om mina planer håller, allt kan hända. Det vi har pysslat med är vittringsapporteringen, snacka om att jag har haft bekymmer med hur jag ska lära in henne den, att hon ska fatta att det är "min" pinne hon ska plocka och inte alla pinnar. För i hennes värd så har det ju varit så att alla apport pinnarna ska in till matte, för så gör vi ju i spåret! Nå väl det jag har gjort som funkar på henne är att jag har lagt ut massa apportpinnar som inte doftar, sen har jag lagt ut "min" pinne en bra bit framför de andra pinnarna och det har funkat, första gången så for hon ju till det andra pinnarna och då sa jag Nej, och sen gav jag kommandot leta till henne igen och då sprang hon och letade efter den rätta pinnen-"BRAAA", då var det som att poletten trillade ner för henne, sen har jag eftersom lagt "min" pinne närmare och närmare de andra, och hon har jobbat på jätte bra och tagit rätt pinne, men vi är ju ännu i det stadiet att jag går och lägger ut pinnen. Vi har även börjat med Stå i fjärren, och det är inga större bekymmer där, vi är ju inte riktigt färdig. Sen tränar vi att sitta länge, och det tycker hon är jätte jobbigt hon är ju väldigt bekväm av sig så hon vill ju gärna till att lägga sig min dam :). Rutan med det där långa avståndet har vi oxå börjat pilla på, där får jag gå tillbaka lite i träningen och jag gör då så att jag lägger ut en buse åt henne bakom rutan, för när jag testade att köra med längre avstånd så vände hon sig om och tittade på mig efter ca 10 m, "som att ska jag verkligen springa så långt till rutan, så brukar vi ju inte göra". Men det tar sig, jag ser änsålänge inge mörker som att vi inte skulle fixa in momenten till våren/sommaren, bara vi orkar ligga i och träna.......
Ärga är nog mestroligen med valpar :), hon är nu i 4 veckan och damen börjar bli rund. Hon är parad med en riktig tjusig grabb som Maria på Polarmarkens kennel har nämligen Hassemans Zeth, än kampglad herre är det :) ni kan gå in och kika på honom. Nu blir det kanske fler hundar på Jebas, tycker att det börjar bli lite fattigt med hundar där....
Sixten och jag var och spårade för första gången i söndags, det gick bra tycker jag. Jag gjorde ett simpelt rakt spår åt han med en kampleksak på slutet, och han tyckte det var jätte spännande, nosade sig fram lungt och sansat, man riktigt hörde hur han koncentrerade sig på spåret, sen tyckte han det var lattjo lajban när han hittade kampleksaken där.
Jag la sen ett till spår åt han, testade göra en mjuk vinkel åt honom då, och det löste han gallant, så det blir nog en hund av han oxå :). Ska försöka åka ut och lägga mer spår åt han i helgen...Jag och Petra körde sen uppletande mad Hampus, Phira och Maia. Det gick ganska bra för lill kelpien, jag la ut 2 st föremål i en liten ruta, hon jobbade på, men det tog ett tag innan hon hittade grejerna, men så länge hon jobba så tyckte jag att det inte gjorde något. Det är ju säkert 3 år sen sist jag har kört uppletande med henne, vi hade så bekymmer med det där så jag la ner projektet, och det som var probelemt var att hon inte ville leta, gjorde massa annat ist. Jag vart då arg åt henne, och då visade hon mig fingret och då tänkte jag att nä nu skiter jag i det här!. Men nu när vi körde så tyckte jag att det var riktigt kul att se när hon jobbade, hon har haft några vilo år på sig, ha ha ha....


Nå väl nu ska jag gå och arbeta/Ida


Kommentarer
Postat av: Petra

Tjenare, men se en uppdatering :) Braaaa Ida!!! :-)

Så du sitter å spionerar på mig =) Tusan vad jag sov på bussen, jag tog med mig en liten kudde idag för jag kände att jag behövde sova. Å mycke riktigt, jag sov innan vi var vid Nilles! Nå nu är jag iaf back in Överkalix! Ojoj vad jag längtar tills Ärga får valpar. ojoj vad vi ska snooooosa på dem...Synns vi på klubben ikväll???

2008-11-12 @ 14:11:50
URL: http://phira.blogg.se/
Postat av: Petra

Godmorgon :-) är i Lule nu men kommer hem kring 14 tiden, har du tid att hänga med & gå????

2008-11-13 @ 10:06:04
URL: http://phira.blogg.se/
Postat av: Petra

Men när tänker du sluta idag???

Vi kan ju gå på en gång då. Om de passar fröken Andersson???

2008-11-13 @ 12:01:25
Postat av: Sara Andersson

Hejsan min kära syster! Kul med uppdatering och se vad du pysslar med med dina hundar.Kram

2008-11-15 @ 18:02:57
URL: http://www.clics.se
Postat av: Petra

I morgon kommer jag vara uppe med tuppen, så de är bara att ringa! Kom och åk skrillor med oss kl 10 i ishallen... Sen kan vi dra och träna sök om det inte är mega kallt!!

2008-11-15 @ 23:13:32
URL: http://phira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0